Paljon kohua herättänyt KERS-järjestelmä debytoi formulasirkuksessa kauden avauskisassa Melbournessa kuluvan kuun lopussa. Lisäpotkua jarrutuksista keräävä systeemi ei kuitenkaan hyppää tuosta vain mukaan remmiin, sillä useat tallit eivät käytä lisäosaa kauden alusta lähtien.
Järjestelmän kehitystyö on tuottanut suunnatonta vaivaa tiimeille, vaikka aikaa suunnittelulle on ollut jo vuoden päivät. Taloustaantuman vuoksi tallit ovat jo muutenkin vararikon partaalla ja uusi systeemi syö varoja entisestään.
Suomussalmen pieni-suuri mies Heikki Kovalainen kertoi eilen Jerezin testeissä, että "Mäkkäri" käyttää 99 prosentin todennäköisyydellä KERS:iä kauden alusta alkaen. Todennäköisesti myös Bemarilla järjestelmä toimii moitteettomasi, mutta Ferrarilla puolestaan oli ongelmia KERS:n kanssa Bahrainin testeissä.
Voidaan myös puida sitä, mitä KERS tuo formula ykkösiin. Urheilupomo on ainakin epäileväinen sen suhteen, että näinköhän tänä vuonna nähdään entistä enemmän ohituksia. Kuljettaja voi yrittää boostin avulla kuitata edellämenijän, mutta eikö ole todennäköistä, että takaa-ajettuna oleva kuski painaa nappulaa samaan aikaan.
On niitä miljoonia turhempaankin syydetty, mutta ei tämä kehitys sieltä terävimmästä päästäkään ole.
keskiviikko 4. maaliskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti